Monday, August 01, 2005

Hukum Mewarnakan Rambut

Baru-baru ini dalam usrah adalah anak buah usrah tanya; apakah hukumnya kita mewarnakan rambut? Tanpa banyak berfikir panjang, jawaplah secara sepintas lalu bahwa ianya haram kecuali untuk berjihad dan seumpamanya.

Malam tadi pula sambil-sambil makan dekat pizza co bincanglah dengan sheikh shafizi detail tentang masalah ini. Untung juga orang tanya at least kita akan rewind balik apa yang kita pelajari selama ini. Dari situlah timbul pro and kontra adakah ianya haram mutlak atau sebaliknya, apakah sebab sebenar pengharamannya jika sekiranya ia haram, adakah ianya merupakan ijma ulama atau masih tergolong di dalam ikhtilaf lagi dan sebagainya.

Balik dari rumah nak tengok kitab, malangnya kitab ada berapa kerat je di rumah. Cuba surf dalam internet dan alhamdulillah jumpa banyak juga artikel yang memperbahaskan tentang masalah ini. Kesimpulannya adalah seperti di bawah:
Hukum Mewarnakan Rambut

Sebelum kita menyelam jauh ke dalam dasar perbincangan masalah ini, sukalah dinyatakan bahawa di peringkat permulaan Islam Rasulullah saw pernah bersabda: "Sesungguhnya orang-orang Yahudi tidak mahu mewarnakan rambut, oleh itu berbezalah kamu dengan mereka.” Riwayat Bukhari.

Motif sebenar hadith ini adalah untuk memastikan umat Islam mempunyai identiti, keperibadian dan akhlak yang tersendiri dan bukanlah hanya sekadar menjadi pengikut suatu ajaran yang lain terutamanya Yahudi dan Nasrani. Pada ketika itu, orang-orang Yahudi dan Nasrani enggan mewarna rambut dan mengubahnya dengan beranggapan berhias dan memperelokkan diri itu dapat menghindarkan erti pengibadatan dan menjejaskan nilai agama sebagaimana yang dilakukan oleh para rahib dan ahli-ahli zuhud yang bersikap berlebih-lebihan. Anggapan ini dikira suatu keterlaluan dalam agama yang tidak sesuai dengan ajaran Islam yang bersifat sederhana dan meraikan kehendak fitrah manusia.

Walau bagaimanapun hadith ini tidaklah bermaksud bahawa arahan Rasulullah saw itu merupakan suatu perkara yang wajib dilakukan sebaliknya ianya hanyalah arahan sunat sahaja. Saidina Abu Bakar mewarnakan rambut dan janggutnya dengan inai dan katm (celupan yang bewarna merah kehitaman), Umar, Ibnu Umar, Mughirah, Abu Hurairah, Hassan dan Husin r. anhum adalah tergolong di kalangan para sahabat yang pernah mewarnakan rambut mereka.

Sementara sahabat yang tidak mewarna uban mereka secara umumnya bukanlah menafikan keharusan mewarna rambut tetapi rata-rata mereka menganggap diri mereka tidak layak lagi untuk mengubah warna uban lalu membiarkan saja uban putih memenuhi rambut mereka antaranya adalah Saidina Ali, Ubai bin Ka’ab dan Anas.

Begitu juga hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud daripada Abu Hurairah di dalam sebuah hadith marfu’ yang menyebut bahawa Rasulullah saw bersabda : “Sesiapa yang menyimpan rambut hendaklah ia mengemaskannya.” Pentakrifan kemas ini juga mendapat huraian yang lanjut daripada para ulama yang rasanya tidak perlulah dihuraikan di dalam halaman ini.
Sebab Keharusan Mewarnakan Rambut

Antara sebab keharusan mewarnakan rambut adalah:

Pertama: sebagaimana yang tertulis di atas iaitu untuk membezakan diri dari menyerupai golongan Yahudi dan Nasrani

Kedua: di dalam keadaan perang untuk menakutkan musuh. Diriwayatkan ketika Abu Bakar membawa bapanya Abu Qufahah ke hadapan Nabi saw pada hari penaklukan Mekah, Nabi melihat rambutnya seperti pokok Thughamah yang terlalu putih buah dan bunganya lalu bersabda: “Ubahlah ini (uban) tetapi jauhilah warna hitam.” Riwayat Muslim

Ketiga: Mewarna rambut bagi isteri dengan warna hitam untuk tujuan berhias bagi suami semata-mata dan bukannya untuk menjadi tayangan di khalayak ramai. Bolehlah disimpulkan hukum mewarna rambut ini kepada beberapa hukum:

Sunat mewarnakan rambut kerana uban dengan apa-apa warna selain dari warna hitam.
Harus mewarna rambut dengan warna hitam untuk tujuan jihad dan bagi isteri yang mahu menghiaskan diri untuk suami dengan warna hitam untuk tujuan berhias bagi suami sahaja.
Makruh mewarna rambut supaya kelihatan seperti orang soleh dan memutihkan rambut dengan apa juga bahan bagi tujuan untuk kelihatan tua atau mendapat kedudukan dalam masyarakat, atau diterima percakapannya.
Haram mewarna rambut dengan warna hitam kecuali sebagaimana yang dinyatakan dalam bab harus dan mewarna rambut sehingga menyerupai (tasyabbuh) perlakuan orang bukan Islam.

Di dalam kitab Al Majmu’ 1/360-362 ada menyatakan bahwa mewarnai rambut dan janggut yang beruban adalah sunat. Manakala warna yang dibenarkan ialah kekuningan atau kemerahan dan ianya merupakan pendapat yang disepakati oleh para ashhab. Para fuqaha’ pula sepakat mencela perbuatan mewarna rambut dengan warna hitam. Adapun pendapat yang shahih mengatakan bahawa ianya haram digunakan melainkan ke atas orang-orang yang berjihad.
Mewarna Rambut Yang Diharamkan

Sebahagian ulama melarang perbuatan mewarnakan rambut secara mutlak, seolah-olah warna rambut tidak boleh diubah daripada warna asalnya, namun sejauh yang diperhatikan, dalil-dalil yang dikemukakan bagi pengharaman itu tidak lengkap, atau larangan itu hanya kepada lelaki sahaja, sedangkan wanita dikecualikan, atau larangan dikhaskan kepada wanita tua yang mewarnakan rambutnya, supaya kelihatan muda dan bergaya, lalu diminati lelaki yang tertipu dengan rambut kepala yang kononnya masih hitam.

Abd. Rahman ibn al-Jawzi (114-1201 M.) berpendapat, lelaki juga harus mewarnakan rambut ubannya dengan apa jua warna, termasuk hitam. Beliau menjawab hadis-hadis yang melarang mewarna rambut itu sebagai khusus kepada mereka yang bermotif untuk memelihara nafsu mudanya, sekalipun usianya sudah cukup tua, sehingga tiada tanda-tanda ingin insaf atau semangat kembali kepada cara hidup yang mengutamakan hari akhirat.

Pandangan Ibn al-Jawzi di atas adalah sedikit sebanyak ada benarnya, iaitu setiap orang harus mengenali dirinya sendiri. Jika mewarnakan rambut itu bertujuan memungkinkan dirinya bersama-sama orang muda dalam gelanggang maksiat dan memuja nafsu, pada hal usianya sudah tiba untuk kembali bertaubat dan sentiasa ke masjid, sebenarnya orang ini masih belum sedarkan diri. Uban pada hakikatnya adalah penanda bahawa usia sudah tua, perjalanan hidupnya mungkin lebih separuh usia telah berlalu.

Sebahagian ulama termasuk Imam Syafi'i sebagaimana yang tercatat di dalam al Majmu’ berpendapat haram menghitamkan rambut uban, kecuali bagi tentera ketika perang. Tujuannya supaya musuh berasa takut dan keliru dengan usia tentera muslimin yang masih muda perkasa. Dalam sebuah hadis riwayat Abu Zarr al-Ghifari r.a. katanya: Sabda nabi s.a.w. yang bermaksud: “Sebaik-baik pewarna bagi warnakan uban kamu ialah inai dan katam”. (Tirmizi: 1753. Abu Dawud: 4205). Hadis ini menurut Imam Syafei bermaksud warna inai hendaklah menjadi pilihan mereka yang ingin mewarnakan rambutnya.

Melihat kenyataan yang ada dalam masyarakat Islam hari ini, kalangan muda mudi Islam ada yang mewarnakan rambut mereka dengan warna perang, kerana meniru atau terpengaruh dengan orang Barat yang perang warna rambutnya. Sebahagiannya pula mewarna-warnikan rambut, kerana mengamalkan budaya punk kononnya. Fenomena ini tidak wujud pada zaman awal Islam, terutama ketika orang Barat belum dianggap sebagai bangsa yang maju di dunia.

Dalam hadis riwayat Abu Daud, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud; “Sesiapa yang menyerupai satu kaum maka ia tergolong dalam kumpulan mereka.”

Hukum Islam jelas dalam hal ini, iaitu melarang umatnya meniru dan menyerupai budaya dan cara hidup orang kafir. Tidak syak lagi, meniru budaya asing secara membuta tuli, tanpa memikirkan faedahnya, adalah suatu amalan yang salah dan membuktikan pendewaannya kepada bangsa yang dicontohinya.

Manakala hukum mewarna rambut pula tidak mempunyai kaitan dengan hukum mandi hadas dan wuduk kerana hukum mandi hadas dan wuduk ialah wajib meratakan air pada anggota badan yang wajib dibasuh. Jika bahan yang diguna bagi mewarnakan rambut itu menghalang sampainya air kepada anggota yang dibasuh maka hendaklah dibuang terlebih dahulu bahan itu, terutama sebelum wuduk dan mandi hadas.

Ini bermakna bukan semua pewarna menghalang sampai air. Bahan-bahan seperti kunyit tidak menghalang, tetapi bahan seperti cat dan cecair getah tentunya melekat dan menghalang. Seseorang yang ingin mandi hadas atau berwuduk, hendaklah mempastikan diri atau anggota wuduknya bersih daripada bahan-bahan seperti cat dan getah terlebih dahulu. Jika ia berfungsi seperti inai atau za'faran atau kunyit, maka tidak mengapa. Jika ia sebagaimana minyak, cat dsbnya, sudah tentu ia menghalang air.

Di dalam sebuah hadis riwayat Abu Zar mengatakan: "Sebaik-baik bahan yang digunakan untuk mewarna uban ialah pokok inai dan katam." (HR Tarmizi dan Ashaabus Sunan). Katam adalah satu pokok yang tumbuh di Yaman yang mengeluarkan pewarna berwarna hitam kemerah-merahan manakala Inai berwarna merah.

Sementara hadis daripada Ibnu ‘Abbas r.a katanya : Maksudnya : “ Rasulullah S.A.W bersabda : “Di akhir zaman akan terdapat ramai kaum yang mewarnai rambut dengan warna hitam seperti dada burung merpati, mereka tidak dapat menikmati harumnya bau syurga.” Riwayat Abu Daud.

Masalah ini juga telah dibincangkan di dalam (Al-halal Wal haram Fil Islam, Dr. Yusof al-Qardhawi, hal.89-09).

No comments: