Monday, January 16, 2006

16.01.2006

BID'AH

Baru-baru ini ada sembang-sembang bab Bid'ah. Ada ke istilah Bid'ah Hasanah dan Bid'ah Sayyiah ini? Ringkasnya, bid'ah ini cukup bahaya dan penggertiannya juga kadang-kadang mengelirukan kita. Samada pendirian yang hendak diambil itu bersifat jitu, pertengahan atau sebagainya bolehlah difikirkan bersama.

Bid'ah adalah suatu perkara yang baru yang diada-adakan di dalam ugama samada di dalam masalah Aqidah ataupun Syariah yang mana tidak mempunyai nas samada daripada Al Quran mahupun Sunnah.

Bid'ah boleh merosakkan aqidah sebagaimana yang dinyatakan Sheikh Yusuf Qardhawi di dalam sebuah bukunya yang memfokuskan masalah ini. Bukannya buku besar pun setengah jam baca insya Allah habis. Antara bahaya yang dinyatakan adalah:

1. Pencetus sesuatu amalan bid'ah ini terdedah kepada bahaya kerosakan aqidah lantaran tindakannya itu merupakan tohmahan kepada Islam yang dianggap tidak sempurna dan amalan itu adalah sebagai suatu proses penyempurnaan syariat Islam ini.

2. Penggubal serta pencipta Syariat Islam ini adalah Allah swt dan amalan bid'ah ini seolah-olah meletakkan martamat pencetusnya atau pengamalnya setaraf dengan martabat Tuhan yang sememangnya tidak layak bagi mereka untuk bersekutu dengan Allah swt dalam menentukan perundangan Islam ini.

3. Ianya juga suatu tohmahan kepada Baginda saw kerana amalan itu secara tidak langsung mempertikaikan Baginda saw kerana tidak menyempurnakan amanah kenabian yang telah dianugerahkan oleh Allah swt dan lalai dalam menunaikan tanggungjawabnya sebagai utusan Allah.

4. Menyebabkan umat Islam lalai dan fahaman mereka kabur terhadap ajaran Islam yang sebenar lantaran kebanyakan amalan Bid'ah bersifat taqarrub kepada Allah swt.

5. Menambahkan kesulitan di dalam mempraktikkan Islam sedangkan Islam itu mudah dan senang untuk diamalkan.

RENUNG SEJENAK ...
Adakah ada anasir-anasir bid'ah dalam kehidupan kita seharian? Jika ada, renungilah bahaya-bahaya yang tercatat di atas.



No comments: