Saturday, June 24, 2006

Malaysia Kini

Democracy rank 94/149
Press Freedom Rank 113/147
Corruption Rank 31/139

For the details : http://www.worldaudit.org/democracy.htm

Setelah hampir 10 bulan berada di tanahair, bolehlah disimpulkan bahawa berlaku sedikit anjakan paradigma di dalam suasana politik tanahair. Peluang rakyat untuk bersuara sedikit sebanyak dapat diperolehi walaupun agak sukar untuk parti pembangkang bersuara lantaran tekanan dan sekatan yang bertalu-talu. Malaysia di bawah kepimpinan Pak Lah adalah lebih terbuka daripada berada di bawah kepimpinan Dr. Mahathir. Walaubagaimanapun berdasarkan ranking dan statistik yang diberikan Malaysia masih lagi mempunyai perjalanan yang terlalu jauh untuk mencapai ketelusan Demokrasi.

Ini adalah sedikit perubahan yang rasanya boleh dibanggakan oleh rakyat Malaysia:

1. Kebebasan media mendedah dan membongkarkan sesuatu isu seperti kelemahan PBT,realiti kehidupan masyarakat dan seumpamanya. Antara bentuk program yang boleh dibanggakan adalah:

i. Warta Berita dan Media Massa yang saban hari membongkar kelemahan PBT dan bermulalah suatu drama apabila kerajaan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu, PBT berlepas tangan, Menteri menyalahkan kakitangan bawahan dan seumpamanya. Yang pasti kesemuanya dapat diatasi dengan mudah andai kata kedua-dua pihak telus dan amanah.

Walaubagaimanapun tahniah kepada pihak media di atas suatu perubahan positif ini di mana media bukanlah agen melobi kerajaan semata-mata sebaliknya sebagai pengkritik kepada kelemahan sistem pentadbiran kerajaan.

Teringat ketika menontot 'Fenomena Seni' dengan tajuk 'Benarkah Artis Malaysia Tidak Bermoral', seorang surirumah dari Kelantan menegur salah seorang ahli panel yang menyentuh tentang tudung tanpa menyedari bahawa ianya bukanlah suatu fesyen semasa tetapi sesuatu tuntutan Ilahi yang wajib dituruti melainkan jika seseorang itu terpengaruh dengan fahaman Murjiah maka mungkin dia boleh menyatakan dia tidak memakai tudung tapi mempunyai keimanan yang tinggi di dalam hati sanubarinya yang hanya diketahui oleh Allah swt sahaja.

Di United Kingdom, media memberikan seluas-luasnya ruang kepada semua parti yang bertanding untuk membentangkan manifesto mereka secara live di kaca tv dan radio tidak kira parti pemerintah atau parti pembangkang ... Malaysia bila lagi?

ii. Program Bersamamu yang sebenarnya telah menyedarkan kita bahawa terlalu banyak kemiskinan yang wujud di sekeliling kita pada hari ini kerana setelah sekian lama kita disogok dengan kemewahan dan kemajuan Malaysia dengan KLIA, KLCC, Litar Sepang dll. sedangkan segala kemewahan itu hanya boleh dikecapi oleh sesetengah golongan elit semata-mata.

** Pesanan kepada MP dan ADUN, jangan tunggu sehingga Bersamamu membongkarkan kemiskinan di tempat sendiri barulah sibuk memberikan sumbangan ...

2. Keberaniaan ahli politik dalam bersuara menentang arus budaya mengangguk dan mengiyakan pendapat pemimpin yang telah sekian lama menjadi suatu budaya yang sukar dibendung.

Tahniah kepada Shahrir Samad kerana berani dalam melakukan suatu anjakan paradigma di dalam komponen parti pemerintah. Tahniah juga kerana berani bertindak tegas di dalam mempertikaikan seorang Menteri yang rasanya satu-satu menteri yang mampu berkubur lama di dalam sesebuah kementerian.

Akhirnya, di sebalik kesemua yang dituliskan di atas kita mendoakan agar demokrasi di Malaysia dapat dibersihkan daripada segala anasir yang tidak sihat yang pernah mencemari ranking Malaysia sehingga mencecah tangga 94 daripada 149.

Walaubagaimanapun kita sendiri sedar bahawasanya pihak barat sentiasa akan memastikan bahawa demokrasi ini tidak akan menjadi suatu kenyataan melainkan suatu retorik semata-mata kerana kebangkitan Islam adalah merupakan suatu ancaman bagi mereka. Lihatlah apa yang berlaku di Palestin apabila demokrasi menjadi agenda utama ... Islam tetap mendapat tempat di dalam lubuk sanubari manusia yang diciptakan Allah swt.

No comments: