Monday, March 27, 2006

27.03.2006

Dengan kegawatan ekonomi dan kenaikan minyak yang melanda tanahair, sudah pastilah kehidupan yang dilalui terasa sedikit sebanyak kesulitannya. Baik bagi mereka yang berpendapatan rendah mahupun yang berpendapatan tinggi. Masing-masing dengan kerenah tersendiri. Kalau ditanya pada orang pasar ... manusia yang lalu lalang cukup ramai tambahan pula di musim cuti sekolah tapi cuma sekadar memegang serta membelek barangan jualan dengan keinginan hati yang mendalam untuk membeli tetapi terpaksa dipendamkan sahaja niat dan hasrat itu lantaran kegawatan yang melanda. Biasalah dengar cerita-cerita macam ini sambil-sambil temankan Mak Mertua nak ke Pasar Payang atau on the way balik dari pasar.

Bagi mereka yang meninfaqkan diri di dalam kerja-kerja jamaah, saat-saat seumpama ini jugalah yang menduga keimanan dan kesabaran masing-masing. Terngiang-ngiang ayat surah Al Baqarah ayat 155 di dalam benak kepala masing-masing. Begitulah juga dengan mereka yang berkhidmat di bawah jamaah yang hanya menerima upah yang tidak seberapa. Guru-guru yang mengajar di sekolah DAR, baik di peringkat sekolah rendah mahupun sekolah menengah, pensyarah-pensyarah yang mengajar di Kuliah dan yang seumpama dengannya. Sudahlah imbuhan yang diterima tidak seberapa, tanggungjawab sosial yang banyak untuk dilaksanakan yang mana menuntut pengorbanan bukan sahaja jiwa dan tenaga bahkan juga material.

Namun Alhamdulillah walaupun betapa susah kehidupan yang dilalui, rezeki Allah tidak pernah putus-putus melimpah samada yang turun daripada langit mahupun yang keluar daripada bumi atau dari mana-mana sumber yang Allah jadikan ianya sebab pemberi rezeki.

Sebagai contoh apabila penulis membaca blog Al Fadhil Ustaz Nasaruddin, perasaan kagum diiringi dengan linangan air mata melihatkan perjuangan, pengorbanan serta keikhlasan yang ditaburkan demi perjuangan Islam. Bukan sekadar dia seorang sahaja bahkan ramai lagi mereka yang sejiwa dan senada dengan beliau.

Al Fadhil Tuan Guru Haji Hadi dan Al Fadhil Tuan Guru Haji Harun Taib yang telah sekian lama bersama dengan perjuangan Islam secara sepenuh masa. Kisah mereka juga hampir sama dengan kisah Ustaz Nasaruddin Tantawi bahkan mereka lebih lagi merasai kepahitan dan kemanisan perjuangan ini.

Teringat juga penulis dengan ayahanda yang telah pun sekian lama resign dari Kementerian Pendidikan semata-mata untuk bersama-sama dengan perjuangan Islam ini. Kisah yang hampir sama cuma watak, masa dan ketika sahaja yang berbeza. Sanggup meninggalkan jawatan yang menjanjikan habuan lumayan yang pastinya dapat memenuhi kehendak dan keperluan keluarga dengan secukupnya berbanding berkhidmat dan bersama dengan perjuangan Islam yang tidak menjanjikan sebarang habuan duniawi. 'Baba' dalam bahasa manjanya pernah ditawarkan untuk berkhidmat di luar negara namun tawaran itu ditolak kerana memilih bersama perjuangan Islam.

Saban hari bertemu dengan 'Amilien' di dalam gerakan Islam ini, semakin bertambah rasa taajub dan kagum dengan kehadiran mereka yang sanggup berkorban segala apa demi perjuangan Islam. Yang kaya menghulurkan hartanya, yang berilmu mencurahkan bakti menabur ilmu, yang punya kemahiran berusaha memantapkan perjuangan ini dengan setiap pengalaman yang ada biarpun tawaran di luar sana sedia dan seringkali memanggil-manggil.

Yang menyedihkan hanyalah apabila kritikan yang diutarakan terhadap golongan yang bergelar Ustaz mahupun Ustazah yang dipersoalkan ke manakah menghilangnya mereka. Memang benar tiada bangunan yang dibina, tiada wang yang ditaburkan, tiada segalanya tiada ... tetapi merekalah yang telah berkhidmat dari bawah demi mendokong perjuangan Islam menyedarkan masyarakat serta mengajak masyarakat supaya kembali kepada Islam yang sebenar. Namun bilakah kesan serta hasilnya boleh kelihatan ??? Hanya Allah sahajalah yang boleh mendedahkannya.

Baru-baru ini penulis mendengar desas-desus yang seakan-akan merisik diri ini supaya berkhidmat sepenuh masa di Pejabat Perhubungan Negeri, namun sampai ke saat ini masih tiada lagi lamaran yang diterima. Andainya benar ... sanggupkah lamaran itu diterima dengan segulung ijazah di tangan tetapi tawaran yang datang tidak seberapa. Moga-moga Allah memperkuatkan keimanan dan kesabaran diri ini ... Amien

No comments: